Dereglarea carburatiei, dereglarea aprinderii sau defectarea injectoarelor pot determina un consum de combustibil peste limitele normale.
Prezenta calaminei pe suprafata bujiilor si fumul albastru al esapamentului indica faptul ca mecanismul motor (grup piston-cilindru) este uzat.
Motorul Disel al unui autoturism poate sa emita fum c urmare a unor defectiuni la instalatia de injectie.
Organele mobile ale mecanismului motor sunt:
-pistonul, segmentii, boltul, biela, arborele cotit si volantul.
Arderea incompleta si defectoasa a combustibilului determina poluarea mediului ambiant de catre autovehicule.
Fumul de culoare albastra emis de esapament indica un consum exagerat de ulei.
Fumul de culoare negra emis de esapament indica un consum exagerat de combustibil.
Atunci cand conduceti un autovehicul actionat de un motor cu aprindere prin scanteie, dotat cu catalizator, trebuie sa utilizati numai benzina fara plumb.
Catalizatorul asigura o poluare atmosferica redusa, prin arderea completa a gazelor de evacuare.
Defectarea termostatului sau ruperea curelei de antrenare a pompei de apa pot determina cresterea excesiva a regimului termic de functionare a motorului.
Temperatura lichidului de racire, care asigura performanta maxima si uzura minima a motorului este cuprinsa in intervalul 90-95 grade C.
Cele mai frecvente defectiuni ale instalatiei de racire a motorului sunt slabirea sau ruperea curelei de antrenare a ventilitaorului si a pompei de apa.
Circulatia frecventa cu termostatul defect si, implicit, cu o temperatura a lichidului de racire sub 60 grade C conduce la cresterea consumului de combustibil cu 30 pana la 90 %.
Rolul termostatului este de a inchide si de a deschide circuitul lichidului de racire la anumite temperaturi.
Uleiul pentru motor are rolul de a reduce uzura motorului, prin creearea unui fil rezistent de lubrefiant intre suprafetele pieselor aflate in miscare.
Vascozitatea si punctul de congelare reprezinta clitatile unui ulei de motor.
Pentru intretinerea sistemului de ungere, trenbuie sa efectuati verificarea si competarea nivelului uleiului din baie si sa inlocuiti uleiul dupa expirarea termenului de utilizare.
Controlul uleiului din baie se face cu ajutorul unei tije metalice numite, joja, introdusa in blocul motor.
Schimbarea uleiului si a elementului filtrant se face conform periodicitatii stabilite de constructor.
Aprinderea luminii "martor" de la bord, care semnalizeaza functionarea generatorului de curent, poate indica ruperea curelei de antrenare a pompei de apa, a ventilatorului si a alternatorului.
Dupa intreruperea contactului electric, motorul continua sa functioneze. Fenomenul se numeste autoaprindere electrica.
Bateria de acumulatori este descarcata daca, la aprinderea farurilor, intensitatea luminoasa a acestora scade progresiv, sau cand este actionat claxonul, acesta emite un sunet slab , intrerupt.
Ambreiajul are rolul de a realiza cuplarea progresiva si decuplarea motorului de restul transmisiei.
In pozitia debraiat discul de ambreaj nu atinge discul motor si rotile nu sunt antrenate in miscare.
In pozitia patinat, rotile sunt partial antrenate.
In pozitia ambreiat discurile sunt presate puternic iar rotile sunt antrenate total.
Cutia de viteze asigura puterea transmisa rotilor, permite mersul inapoi, fara a inversa sensul de rotatie a motorului precum si stationarea cu motorul in functiune.
Cutia de viteze face posibila utilizarea motorului in regimul cel mai favorabil, in functie de forta care se cere.
Este gresit sa sprijini piciorul pe pedala de ambreiaj in timpul deplasarii sau asteptarea la semafor cu pedala de ambreiaj apasata, ele duc la defectarea frecventa a ambreiajului.