Conducerea pe timp de iarna

de / Postat in Conducere defensiva

Dintre toate anotimpurile, condusul pe timp de iarna necesita cea mai mare atentie si pregatire pentru a fi in siguranta la volan. Penele de cauciuc sunt mai dese in acest sezon, iar  conditiile de trafic pot fi foarte solicitante, mai ales cand apare zapada sau gheata. 

Iata sfaturile noastre pentru a conduce in siguranta si fara probleme in lunile urmatoare. 

Bateria si partea electrica a masinii

Luminile, incalzirea si stergatoarele solicita foarte mult bateria masinii. Daca conduceti in special in orele de varf, bateria va ceda intr-un final. 

Bateriile rareori rezista mai mult de 5 ani. Inlocuirea acesteia catre sfarsitul duratei de folosinta ar putea sa va scuteasca de aparitia neplacerilor in timp ce conduceti. 

  • Evitati folosirea sistemelor electrice mai mult timp decat este necesar – rotiti ventilatorul de incalzire in jos si deconectati sistemul de incalzire a lunetei o data ce geamurile au fost dezghetate.
  • Daca masina nu va fi condusa in timpul weekendului, puteti revigora bateria incarcand-o peste noapte. 
  • Inchideti sistemele elctrice neesentiale, cum ar fi luminile, panoul din spate sau stergatoarele inainte de a porni motorul. 
  • Daca motorul nu porneste, incercati sa il porniti, in reprize scurte de 5 secunde, lasand un interval de 30 de secunde intre incercari pentru a-i oferi timp bateriei sa isi revina. 

Antigelul

Un scartait continuu care apare atunci cand porniti motorul e semn ca pompa de apa e inghetata – e cureaua de la ventilator care aluneca pe scripete. Cilindrul de apa poate fi si el inghetat. Opriti motorul imediat si lasati-l sa se dezghete. Acest lucru ar putea dura cateva zile daca nu mutati masina intr-un loc incalzit, un garaj. 

Daca masina se supraincalzeste dupa ce porniti atunci e posibil ca radiatorul sa fie inghetat. Opriti imediat masina pentru a evita daune grave si lasati radiatorul sa se dezghete. 

  • Antigelul costa putin, dar un motor inghetat va poate costa o suma serioasa, pentru a-l repara. 
  • Majoritatea masinilor moderne folosesc un antigel de lunga durata – e important sa folositi antigelul corect si sa evitati amestecul diferitelor marci. Verificati manualul masinii sau intrebati o persoana autorizata. 
  • Unele tipuri de antigel trebuie schimbate doar o data la 2 ani. Verificati cu producatorul masinii. 
  • Aveti nevoie de un amestec de 50% antigel si 50% apa pentru sistemul de racire, in timpul iernii. Acesta va ofera protectie maxima, pana la -34° Celsius, si fara acesta pot interveni daune grave la motor. 

Geamurile

Pastrati parbrizul si celelalte geamuri curate – daca vizibilitatea va este  obstructionata, va puteti confrunta cu o amenda. Curatati zapada de pe acoperis si de pe geamuri, deoarece aceasta ar putea sa cada pe geamuri, obstructionand vederea. Ar putea fi periculos si pentru alti soferi. 

Lumina de la soarele slab de iarna poate fi o problema, de asemenea. 

  • Imbunatatiti vizibilitatea asigurandu-va ca parbrizul este curat atat pe exterior, cat si pe interior. Zgarieturile, abraziunile de pe exterior pot inrautati efectul orbitor al soarelui. 
  • Petele de grasime de pe parbriz, care nu dispar cu ajutorul unui lichid de parbriz uzual, pot fi indepartate daca folositi o solutie cremoasa abraziva. Daca nu functioneaza, puteti incerca cu praf sau lichid de spalat vase, dizolvat in putina apa. Folositi un prosop de bucatarie de hartie pentru a curata cate o portiune mica, pe rand, fara sa mai reveniti la zona respectiva. 
  • Folositi aerul condtionat pentru a dezaburi rapid geamurile si pentru a reduce condensul.
  • Verificati stergatoarele si inlocuiti-le daca e necesar. 
  • Asigurati-va ca stergatoarele sunt oprite, cand parasiti masina, atunci cand exista riscul de inghet. Daca nu faceti acest lucru si lamele ingheata pe parbriz, riscati ca acestea sa se deterioreze. 
  • Aplicati un lichid de parbriz pentru a reduce riscul de inghet. Nu folositi un antigel oarecare, deoarece acesta poate deteriora vopseaua. 

Vizibilitatea

Asigurati-va ca toate farurile functioneaza si lentilele sunt curate. Cand drumurile sunt murdare, s-ar putea sa fiti nevoiti sa le curatati periodic,dupa fiecare calatorie. Pastrati numerele curate, deaorece s-ar putea sa fiti amendati daca acestea nu sunt vizibile. 

Daca trebuie sa curatati zapada de pe masina, asigurati-va ca nu exista urme ale acesteia pe faruri – atat in fata, cat si in spate -, de asemenea, de pe oglinzi si de pe acoperis. 

Trebuie sa folositi farurile atunci cand vizibilitatea este redusa. S-ar putea sa aveti nevoie si de luminile de ceata, dar acestea trebuie sa ramana inchise atunci cand vizibilitatea se imbunatateste, deoarece pot orbi alti soferi.

Cauciucurile

E recomandat ca suprafata de rulare a acestora sa fie de minim 3 mm. Nu reduceti presiunea in anvelope pentru a obtine mai multa aderenta – nu functioneaza si reduce stabilitatea masinii. 

E posibil sa aveti nevoie de lanturi de zapada in unele zone, in care exista zapada abundenta. Acestea nu sunt necesare pe drumuri cu zapada redusa. 

Luati in considerare folosirea cauciucurilor adecvate pentru iarna – acestea au un continut ridicat de siliciu in banda de rulare, oferind astfel o aderenta mai buna la sosea, in conditii de umezeala. 

Inainte de a porni la drum

  • Oferiti-va cel putin 10 min inainte, pentru a verifica masina. 
  • Curatati toate geamurile, folosind o racleta. 
  • Folositi o bricheta pentru a dezgheta incuietoarea masinii. Nu suflati pe aceasta, deaorece umezeala va face condens si va ingheta. 
  • Incercati sa folositi drumuri principale pentru a efectua calatoria, deoarece acestea sunt cel mai probabil curatate. 
  • Puneti siguranta inaintea punctualitatii, atunci cand este vreme rea. Porniti mai repede la drum, dar pregatiti-va pentru a intarzia, din cauza unor evenimente neasteptate. 

Condusul pe zapada si gheata

Manevrele delicate sunt cheia condusului in siguranta – distantele de franare sunt de 10 ori mai mari pe zapada si gheata. 

  • Purtati pantofi confortabili pentru condus. Cizmele greoaie, acoperite cu zapada vor aluneca pe pedale. 
  • Porniti din viteza a doua, relaxand usor piciorul pe ambreiaj. 
  • In panta, evitati sa opriti inainte de varful acesteia pana cand nu mai sunt masini pe drum, sau numai daca exista suficient  loc pentru masina din spate sa va depaseasca. Pastrati viteza constanta, utilizand viteza potrivita pentru a avansa, pentru a nu fi nevoiti sa o schimbati, cand coborati panta. 
  • La coborare – reduceti viteza inainte de a cobori, folositi o treapta de viteza mai mica si evitati pe cat posibil folosirea franelor. Lasati cat mai mult spatiu intre dvs. si masina din fata.  
  • Daca e necesara folosirea franei, utilizati-o cu grija. Eliberati franele si ambreiajul cu grija, daca masina aluneca. 
  • Transmisia automata – in conditii normale de drum (autostrazi, etc), e bine sa selectati functia “Drive” si sa lasati cutia de viteze sa isi faca treaba. In conditii de drum alunecos, sau cu ninsoare, alegeti optiunea “2”, ce limiteaza schimbarea vitezei si va face mai putin dependent de frane. Unele masini au functia “Winter”, care blocheaza masina in viteza 1 si reduce riscul de a patina. Verificati manualul. 

Daca ramaneti blocat, indreptati directia si curatati zapada de pe cauciucuri.  Puneti un sac sau covor vechi in fata rotilor, pentru a le oferi aderenta. O data ce porniti, nu opriti pana cand ajungeti pe o suprafata solida. 


Articole similare

Comentarii

Inchide
Inchide

Nu ai cont?

Conecteaza-te cu facebook Inscrie-te
Esti instructor auto?
Conecteaza-te aici