Conducerea cu ochelari de soare

de / Postat in Sfaturi utile

Nu, nu este o fita. Este bine intotdeauna sa ai o pereche de ochelari de soare la indemana. Soarele poate fi orbitor si poate afecta serios capacitatea de a vedea ce se intampla in jurul tau.

Efectul de orbire cauzat de lumina slaba a soarelui sau lumina puternica reflectata de zapada, de balti, de masina din fata, sau de propria capota, poate sa-ti distraga atentia, mai ales cand conduci cu viteza. Lumina orbitoare este deseori invocata ca si cauza a accidentelor, dar o pereche potrivita de ochelari de soare pot sa previna acest lucru. 

Claritatea vederii

Exista doua cerinte esentiale atunci cand vine vorba de lentilele care trebuie folosite pentru condus - vederea trebuie sa ramana clara si ochii trebuie sa primeasca lumina suficienta pentru a vedea clar. Ochelarii de soare vanduti pentru uz general pot fi prea inchisi si nepotriviti pentru a conduce masina.

Lentilele ochelarilor de soare potriviti pentru condus se impart in doua categorii – cu nuanta de culoare  “fixa” si nuanta  de culoare “variabila”. 

Lentile cu nuanta de culoare fixa

Culoarea acestora ramane la fel de inchisa indiferent de conditiile de iluminare. Ochelarii cu lentile de culoare fixa sunt disponibili in comert, sau lentilele pot fi adaugate pe ochelarii de vedere. 

Lentilele polarizate au de obicei o nuanta fixa, dar proprietatile lor inerente pot ajuta semnificativ la reducerea efectului de orbire. Efectul lor este mai evident pe drumurile cu suprafata umeda. 

Lentile cu nuanta de culoare variabila

Cunoscute ca si lentile “fotocromatice”, acestea au avantajul de a-si schimba culoarea cand sunt expuse la raze ultraviolete. Cand sursa de lumina paleste, lentilele revin la starea de claritate anterioara. 

Desi sunt ideale pentru uzul general, aceste lentile nu sunt potrivite pentru condus, deoarece parbrizele masinilor filtreaza razele UV, fapt ce incetineste si limiteaza reactia lentilelor – drept urmare, te poti afla in situatia de a conduce cu lentile prea inchise la culoare sau prea deschise. 

Cativa producatori comercializeaza lentile care se adapteaza usor la diferitele conditii de lumina atunci cand conduceti. Cere sfatul oftalmologului.

Densitatea culorii

  • Lentilele colorate sunt categorizate in functie de densitatea culorii si toti ochelarii de soare ar trebui, potrivit legii, sa fie etichetati in functie de numarul categoriei careia ii apartin.
  • Lentilele care au factorul de transmisie a luminii sub 75% nu sunt potriviti pentru a conduce noaptea.
  • Lentilele de culoare galbena nu sunt recomandate pentru a conduce noaptea. Nuanta e probabil imperceptibila oricum daca lentilele au un factor de transmisie a luminii de 75% sau mai mult, pentru a indeplini conditiile de conducere pe timp de noapte. 
  • Lentilele cu factor de transmisie a luminii sub 8% sunt nepotrivite atat pentru conducere in timpul zilei, cat si pe timp de noapte. 
  • Datorita nivelelor de lumina dinauntrul masinii, lentilele din categoria a 2-a, cu factor de transmisie a luminii intre 18% si 43% sunt cele mai potrivite pentru a conduce in timpul zilei. 
  • Lentilele din categoria a 4-a, cu factor de transmisie a luminii intre 3% si 8% nu sunt potrivite pentru condus, in oricare moment al zilei sau al noptii. Ochelarii de soare ce au astfel de lentile ar trebui sa aiba o eticheta pe care sa fie specificate urmatoarele: “Neindicati pentru a fi folositi in timpul condusului”.


Factor de transmisie a luminii

Categorie

Folosinta

Limitari

80%-100% (clari)

Clasa 0

interior/zile innorate


43%-80% (culoare deschisa)

Clasa 1

Lumina slaba

Nepotriviti pentru condus noaptea

18%-43% (culoare medie)

Clasa 2

Lumina medie

Nepotriviti pentru condus noaptea

8%-18% (inchisi la culoare)

Clasa 3

Lumina puternica

Nepotriviti pentru condus noaptea

3%-8% (foarte inchisi la culoare)

Clasa 4

Lumina extrem de puternica

Nepotriviti pentru condus ziua sau noaptea

Lentile cu nuanta graduala

Unii soferi prefera lentilele cu nuante de culoare graduala, deoarece partea de sus a acestora este mai inchisa. Partea de jos a lentilelor este in general mai deschisa la culoare, lucru ce face mai usor de manevrat masina. 

Nivelul de certificare al lentilelor

Toti ochelarii de soare trebuie sa aiba semnul CE si sa indeplineasca standardul European BS EN 1836:2005. Este recomandat un strat anti-reflexie, alaturi de un strat de protectie impotriva zgarieturilor. Ochelarii de soare cu rame late pot bloca vederea laterala sau periferica si nu sunt recomandati pentru condus.

Concluzii

  • Iti recomandam sa faci, o data la 2 ani, un control oftalmologic complet, pentru a afla daca ai nevoie de lentile speciale pentru ochelarii de soare.
  • Discuta cu opticianul tau optiunile legate de masurile de protectie impotriva soarelui si a efectului de orbire.
  • Ia in considerare faptul ca ochelarii de soare pe care ii purtati in mod obisnuit s-ar putea sa nu fie potriviti pentru condus.
  • Tine intotdeauna in masina o pereche de ochelari de soare de schimb.
  • Nu uita ca sarcina de a avea o vedere buna iti revine tie – incapacitatea de a avea o vedere buna sau de a corecta acest lucru poate duce la invalidarea asigurarii in caz de accident rutier.

Articole similare

Comentarii

Inchide
Inchide

Nu ai cont?

Conecteaza-te cu facebook Inscrie-te
Esti instructor auto?
Conecteaza-te aici